OLDERDALEN

16 juni 2011

Do 16 juni 16:00 u. In een supermarkt in Alta hadden wij van Nederlanders vernomen, dat je heel leuk kunt overnachten in de haven van Olderdalen. Daar staan wij sinds een uurtje en in een (onooglijk) gebouw is zelfs een bieb gevestigd. Terwijl Paula buiten in het schrale zonnetje zit te lezen, in een licht briesje, maak ik (Ben) ondertussen van de gelegenheid gebruik om weer wat foto's te uploaden. Een eigen USB-stick mag je niet gebruiken in de computers van de bieb, maar natuurlijk wel op je eigen computer. Je krijgt een gebruikersnaam en pasword en na 2 uur schakelt de verbinding automatisch uit. Op de computer van de bieb werken vergt ook meer tijd omdat alle iconen (en overige instructies) in het Noors zijn. Hier in Olderdalen is een ferry-haven (ferry naar Tromso) en er staan nu al vijf campers op de parking van de haven. Een visser ving zojuist een kabeljauw van 65 cm (zie foto). Onderweg naar hier zagen we ook weer moedige fietsers. Fietsen naar de Noordkaap is kennelijk net zo populair als Santiago de Compostella voor wandelaars. We rijden alle dagen zeer ontspannen langs ZEER toeristische wegen. Met een snelheid van 50 km per uur kan ik ook gemakkelijk rondrijken en genieten van de uitzichten. Vrachtwagens en bussen laten wij passeren door hen een (bij beroepschauffeurs bekend 'blinken') signaal te geven dat "de kust veilig is". Wij eten vanavond zalm.

En nu de foto's; o.a. van een groeve met de mooiste Noorse leisteen; de hoogste stuwdam van Noorwegen  caravans die in plaats van op wielen op ski's zijn gemonteerd, picnik op grote hoogte en het avontuur voor de gesloten slagboom.

1. Arnold van der Velden:
    18 juni 2011
    Deze verhalen en foto's doet ons weer herinneren aan de reis naar de Noordkaap die wij ook eens gemaakt hebben. De route vanaf het noordelijkse puntje hebben wij tot dusver ook gereden. Wij zijn benieuwd hoe het vervolg van de reis is. Wij blijven jullie volgen. Geniet er nog van, want het is zoooooo mooi.
    Groetjes vanuit Zeegse