TRONDHEIM 30 JUNI

30 juni 2011 - Trondheim, Noorwegen

Daar zijn  we weer en we beginnen met 27 juni: Een stralende dag. We hebben eerst 12 km van Bronnoysund een hele speciale wandeling gelopen. Het ging dwars door een berg heen en was wel even heftig klimmen maar niet te lang en goed te doen. Daarna door naar de volgende wandeling, ons geadviseerd door het toeristenburo. Zware klim maar ook niet te lang naar een hoogte van 258 mtr. Wel eerst een lange middagpauze want het was fantastisch mooi weer, ze noemen dat geloof ik siesta. In Berg op een parking bleek het gas op en toen hebben we dus een camping opgezocht bij de laatste ferry van route nr. 17.

28-6: We zijn verwend geraakt en vonden de route van vandaag via Steinkjer naar VerdalStiklestad wat saai. In deze omgeving hebben we wat plaatsen bezocht die de jaarlijks georganiseerde wandeltocht aandoen, beetje nostalgie dus. Op de parking te Stiklestad was het prima overnachten. De  gasflessen hadden we trouwens weer vol te Namsos bij een heus LPG station, vrij zeldzaam in Skandinavie.

29-6: Voor het stukje van vandaag eerst wat geschiedenis: Olav de Heilige liet het leven tijdens 'n veldslag in 1030 in Stiklestad. Dit wordt jaarlijks herdacht met diverse festiviteiten. Ook is er een St. Olavsvei, een pelgrimspad (naar het voorbeeld van Santiago de Compostella) . Ongeveer 10 jaar geleden liepen we hiervan een deel tijdens die georganiseerde wandel-2-dg. Vandaag hebben we weer een deel van dit pad gelopen van Vikhammer naar Trondheim, de Domkerk (ca. 15 km.) We kwamen bij de Dom(echt een prachtige gebouw, buiten en binnen) aan om 17.15 u en om 17.40 u. bleek er een korte kerkdienst te zijn van 20 minuten. We vonden dit een mooie afsluiting voor we met de trein terug gingen naar de parking bij Vikhammer. De pelgrimsgebeden werden tijdens deze dienst ook in het Engels gelezen.

30-6: Omdat Trondheim best een hele mooie stad is zijn we vandaag terug gereden naar de stad. We wandelden tot nu toe door hele leuke straatjes met (deels oude pak)huizen in allerlei kleuren. Ook kwamen we langs de eerste fietslift ter wereld, nu tijdelijk buiten gebruik. Dag allemaal.

1. sfllfb:
    30 juni 2011
    Berichtje van Lena:
    Lieve Oma en Opa,
    Veel groetjes in Noorwegen. Vin jij het leuk daar? Ik zit op zwemles. En het gaat goed.
    Veel groetjes, Sandra, Frans, Lisa, Lena, Bastiaan, Fabian
  2. mir en co:
    30 juni 2011
    Dank weer voor de foto's. Heerlijk om zo te kunnen meekijken! Weten jullie al wat en hoe rond Saars verjaardag? Ik hoor het graag! Liefs en knuffels! En van grote Saar (die al helemaal zelf kan spelen in de speeltuin, overal zelf opklimt (en niet meer valt!!) en afglijdt en in het zwembad met bandjes helemaal haar eigen gang kan gaan, in het diepe bad springt en er zelf weer uitklimt etc etc. - je zult versteld staan hoe ze alweer is groot geworden - een stevige knuffel.