FLAM

5 juli 2011

30 juni; Begonnen met een rit naar de rand van Trondheim met bezoek aan de bieb. Trondheim is zeer gevarieerd (als Amsterdam) met heeft ook een rijke geschiedenis. Er zijn veel toeristen. Trondheim is een bezoek meer dan waard. Omdat we besloten hadden weg 705 (een nog onbekende toeristische weg) te doen naar Roros, vonden we in het eerste dorpje (Selbu) een parkeerplaats/bushalte om te overnachten.

1 juli; vandaag verder gereden op de weg 705, het was een rustige en zeer mooie route. Wel bekend bij de bewonwers van Trondheim, die hier hun tweede huis bouwen. Het was jammer genoeg wat druilerig, waardoor we maar een keer stopten in een gezellige 'shop'. Van Brekken reden we naar Roros. Daar waren we al eens eerder geweest, in Roros staat onder bescherming van UNESCO vanwege de kopermijn en de kopersmelterij en de bergen met koperslakken. We overnachtt   en op een geweldige parkeerplaats net voor Tynset.

2 juli; het weer was er niet beter op geworden vandaar veel toeristisch rijden (50 km/uur). Het mooiste was de bom(tol)weg naar Vagamo over een hoog plateau, geen bomen, rotspartijen en grote hoogteverschillen. We kwamen al vroeg aan in Lom met een mooi stiftkerkje. Overnachting op de parking daar. Opvallend was dat er vele Jap[anners kwamen met bussen die slechts 15 minuten de tijd kregen om al het moois te bewonderen. Raar hoor.

3-7: Jotenheimen! In een uur tijd zijn we naar pashoogte gereden. Vanuit de hut te Krossbu zijn we gewandeld naar de hut Sognefjell. Mooie, avontuurlijke wandeling dwars door riviertjes en over rotsen en sneeuwvelden. Onderweg zagen we steeds de gletsjer Storbreen (2223 m. hoog) waarover we 10 jaar geleden een tocht hebben gemaakt met gids en aangelijnd met Jago. Daarna weer verder over weg nr. 55. Deze weg is zo mooi, woorden schieten te kort. We reden deze weg  tot aan een tolweg van Turtagro naar Over Ardal. De tolweg bleek een van de meest spectaculaire wegen die Ben ooit gereden heeft. De weg ging flink omhoog naar zo'n 1200 mter , er waren enorme watervallen, veel mist, de weg was smal en het laatste stuk van de 32 km was ongelooflijk. Heel smal met tientallen haarspeldbochten, tegenliggers moesten achteruit, kortom, spannend en uniek. De enige spelbreker van deze fantastische dag was het weer. Hoewel je er een spannende film had kunnen opnemen: mist en wolken boven de fjorden waaruit af en toe een schip tevoorschijn kwam. Ook tegen de steile berghellingen hingen de wolken. En dan o ja: de tunnels. We hebben tot nu toe al honderden km door tunnels gereden. De dag van de haarspeldbochten eindigde nog eens met de langste tunnel van Noorwegen, de Laernesstunnel van 25 km. We hebben in Flam nog tifckets gekocht voor de 11 uur trein de volgende dag. Deze treinrit is een van de mooiste van Europa. Hij gaat van 2 naar 866 meter hoogte over een afstand van 20 km. De aanleg heeft 20 jaar geduurd. Er zitten 20 tunnels in met een totale lengte van 6 km. In Flam komen veel cruiseschepen en er zijun heel veel campers op de 2 campings.

4-7: We werden gewekt door de misthoorns van 2 cruiseschepen en een ferry. We hadden voldoende tijd om boodschappen te doen voor onze trein vertrok. Aangekomen op de parking vielen we van de ene verbazing in de andere. Tientallen campers hadden zich "geinstalleerd", 2 cruiseschepen voor de kade, 30 a 40 touringcars en duizenden mensen in de rij voor de trein. We konden onze ogen niet geloven, zoveel mensen. Op enkele avondtreinen na waren alle treinen volgeboekt! Dan maar vlug naar het perron. Er waren natuurlijk geen plaatsen meer bij het raam. Het was prachtig weer en we hebben genoten van de vrije uitzichten. Bij een grote waterval werd gestopt en uitgestapt (foto's). Achteraf gezien hadden we gemakkelijk terug kunnen wandelen, 20 km over de weg die gebruikt werd bij de aanleg van deze spoorbaan. We bezochten het museum en besloten een nacht op een camping in Flam te blijven. Het was barbecue-weer en we hebben tot laat buiten kunnen zitten. Morgen dan maar internetten.

5-7: We blijven njog tot een uur op de camping voor wat klusjes en rijden daarna door naar Gol. Tot de volgende keer.

1. dymph:
    5 juli 2011
    Geweldig een dergelijke auto-tocht, ik denk dat ik wel uit was gestapt, wel een prachtig land, geniet er nog maar van. groetjes dymph en wil
  2. Thea:
    5 juli 2011
    Weer een mooi verslag en wat heb ik toch een avontuurlijke stoere zus .....

Liefs, Thea.
  3. truus de gier:
    6 juli 2011
    Nou nou wat zien jullie toch weer veel,geweldig! En dan nu weer op de terugweg he? Wat gaat het toch snel.Maar jullie hebben weer veel gezien en wij meegenoten vam al dat moois!Nou goede reis en geniet er nog maar even van.Liefs van ons.