BRONNOYSUND

26 juni 2011

De laatste blog was vanaf het VVV-kantoor bij de haven in Bodo. Nu zitten we hier al vanaf 14:00 op een parkeerplaats aan de haven van Bronnoysund. In het zonnetje dat nog steeds hoog aan de hemel staat, maar we zitten inmiddels weer onder de poolcirkel, 840 km vanaf de Noordkaap en 860 km vanaf het meest zuidelijke puntje van Noorwegen. De zon raakt weer de horizon, maar het blijft licht (schemer)

23 juni; Na het verzenden van het verslag vertrokken we naar Rijksweg 17, een zeer bekende toeristische route langs de kust en de fjorden en met zeven veerboten. Eerst bezochten we de stroomversnelling Saltstraumen, waar iedere zes uur 6 miljoen kub water in- cq. uitstroomt. Je ziet allemaal draaikolken. We hebben daar een video van gemaakt en als dat lukt (snelheid internet) zullen we die uploaden. Er stonden wel 50 mensen/toeristen te kijken. Een moedereend verloor twee van haar drie jongen in de draaikolken. Na 100 km vonden we een fantastische parkeerplaats (in Storvika) met een supermarkt, een benzinepomp, prachtig uitgevoerde picknick-sets en een zandstrand. We hebben daar nog een mooie wandeling gemaakt naar Finnes, het uiterste eindpuntje aan de Atlantische oceaan.

24 juni; Met een schok werd ik wakker (Ben) 08.35 uur. Het was bewolkt, 15 gr en windstil, maar geen weer om uitgebreid buiten te ontbijten. Na het vullen van het water, het ledigen van het chemisch toilet en lozen van het afval water (bij een zgn. sani-zuil die hier overal staan) gingen we om 09:30 weer onderweg. Weer smalle wegen, veel bochten, veel tunnels, soms hoog, soms laag langs de kust met uitzicht op honderden grote en kleine eilandjes. In de fjorden liggen soms  electriciteits-centrales en meerdere viskwekerijen (zalm). Bij een bemand info-kantoortje (Svartissen) heb je een mooi zicht op een van de armen van de gletsjer. Om 12:15 komen we bij de eerste ferry-boot. Deze gaat om 12:45 uur, dus tijd om koffie te zetten en gebruik te maken van HUN toilet. Wanneer raak je eigenlijk verzadigd van al dit moois? Voor de bewoners is dit heel gewoon, maar voor ons blijft het adembenemend en het foto-toestel raakt overwerkt. Daarna ferry 2, vertrek 15:30 uur; duur 60 minuten.  Op een mooie parkeerplaats gebarbecued, vanwege de midgets/muggen met een anti-muggenhoed van de buren. 's Avonds de foto's weer op de computer gezet.

25 juni; voor wat betreft de vergezichten enz. als 24 juni. Ferry 3 om 11:45 u duur 25 minuten. Inkopen gedaan en een kerkje bezocht. Het weer redelijk, maar nauwelijks zon. Onderweg (voor de eerste keer) drie elanden gezien. 's Middags nog een keer. Overnacht op de parking van een Russisch oorlogskerkhof. Mooie zonsondergang en weer TV-bereik.

26 juni; Ferry nr 4 vertrekt om 10:45 u. Daarna ferry 5 om 13:00 uur, duur 20 min. Een parkeerplaats onderweg bleek wel mooi maar lag nog tre vroeg in de route, maar er wilden wel eens echt douchen. Een camping bleek 31 Euro te zijn. Verderop leek het mooi weer dus maar doorgereden.  Met als resultaat: fantastische plaats aan de haven met schitterend uitzicht en een stralende zon. Heerlijk gedoucht in onze eigen camper, voor de eerste keer. Goedbevallen en dus voor herhaling vatbaar.

1. mir en co:
    27 juni 2011
    Goed zo, jullie zijn weer de juiste richting op aan het bewegen: richting ons!! We verheugen ons jullie te zien. Wanneer komen jullie bij ons rond Saars verjaardag? Blijven jullie nog wat langer dan alleen de zondag, komen jullie nou ook al weer met de camper of niet - blijven jullie nog bij ons slapen of in de camper of helemaal niet (wat ik niet hoop want dan zijn jullie er veel te kort). Nou ja, boel vragen. Kortom: tot snel!! Veel liefs en knuffels!