BODO 23 JUNI

23 juni 2011

Op 20-6 waren de plannen: verjaardagen Iris en Martin, museumbezoek Lofoten, winkelen en internet. Zie ons vorige verslag. Als het goed is zijn de foto's inmiddels ook geupload. De camper in Svolvaer geparkeerd, waarna we door de bewolking enkele activiteiten binnen hebben uitgezocht. We bezochten de Lofoten-kathedraal en het Lofoten-museum te Kabelvag. Via een toeristische weg gereden naar Stamsund. Nussfjord was niet meer haalbaar en daarom hebben we een kampeerplaats gezocht aan de Atlantische Oceaan, een mooie stek met veel wind, dus hebben we lekker binnen een videootje gekeken.

21-6: Uitgebreid bezoek gebracht aan het Unesco beschermde vissersstadje Nussfjord, idyllisch gelegen in een rustige fjord (veel foto's dus). We besloten die avond de ferry te nemen want de weersomstandigheden waren bepaald niet ideaal. Overnacht op een parkeerterrein langs de E6, een druk bezochte plek vanwege bizondere rotsformaties.

22-6: Verder langs de E6. In Fauske besloten we eerst via weg nr. 830 naar een kopermijn te rijden. Daar zou om 13.00 uur een rondleiding zijn. Alleen de weg er naar toe (40 km) was al heel bizonder. Er waren 4 tunnels van in totaal 9 kilometer en soms een woeste rivier met watervallen en een lang meer. Over dit meer werd vroeger het koper vervoerd tot aan de speciaal voor deze mijn aangelegde spoorlijn, waarover tegenwoordig de weg loopt. Vandaar ook de vele tunnels. Minpuntje was dat ter plaatse bleek dat de rondleiding in de mijn alleen op zaterdag en zondag plaats vond. Het museum was heel informatief en gelukkig wel open. We hebben daar ook een film bekeken over hoe het er vroeger, eind 19e en begin 20e eeuw, aan toe ging. Daarna terug naar Fauske, met uitgebreide marmerindustrie en vervolgens door naar Bodo, hoofdzakelijk voor een etentje vanwege ons 15-jarig jubileum en internet. Gisteren foto's en vandaag, de 23e dus, het verslag. De plannen verder zijn om toeristisch te rijden over weg nr. 17 langs de kust van de Atlantische Oceaan. Heel veel liefs van ons en tot de volgende keer.

1. dymph:
    23 juni 2011
    Ziet er spectaculair uit, prachtig land en ik zie ook blauwe luchten. Nederland is deze week ook niet best, mijn weekeinde op een naturisten camping viel letterlijk ik het water, hozen, dus sauna en zwembad. Vannacht vertrek ik voor 2,5 week naar Spanje. We hebben daar een lap-top, weer een nieuwe , dus ik blijf jullie volgen Dymph
  2. Imelda Rumathé:
    23 juni 2011
    Met véél plezier lees ik al jullie reisverhalen. Prachtig ook die foto's.En het doet me goed dat ik af en toe een glimp van jullie zie.Echt vakantie en we blijven jullie volgen. Lieve groeten Tim en Imelda...
  3. Arnold van der Velden:
    23 juni 2011
    Hallo, zo te zien is Nussfjord niets veranderd sinds 2001. Wij hebben foto's van dezelfde plekken genomen. Leuke herinnering!