Mora, 3 juni 2011

3 juni 2011 - Mora, Zweden

Het is vandaag 3 juni. Buiten is het veel te mooi weer om in de bieb te gaan zitten. Vandaag is Jorrit jarig. Gefeliciteerd! Stuur je in een apart emailtje het nummer van je bankrekening? (Vrooeger: spaarbankboekje) naar mijn emailadres. Dan zal ik eens proberen vanuit Zweden een overschrijving te maken. Ons vorige bericht zou niet gepubliceerd zijn. Dat kwam van Halmstadt. Ik hoop dat het nu in orde is. Zo krijgen jullie vandaag 2 berichten. In Halmstadt hebben we deelgenomen aan de Laxmarchen. Op vrijdagavond 10 km stadswandeling en op zaterdag en zondag 20 en 21 km door de natuur. Langs de zee en rivieren en door bossen. Op zondag na de wandeling zijn we vertrokken naar een parkeerplaats vlakbij Uddevalla. Op 20 mei hebben we Uddevalla bezocht en een deel van de strandroute bewandeld. We hadden storm tegen en ik had er geen zin meer in. Van U. reden we naar Tanumshede waar we een mooi openluchtmuseum bezochten. Toen verder naar Haverud waar het Dalslandkanaal doorheen loopt met 4 sluizen. Overnachting op een camping met uitzicht op die sluizen en het meer. Het is na een lange periode van regen vanaf de middag tot in de avond en veel wind eindelijk mooi weer geworden. We hebben voor het eerst buiten kunnen eten. Op 31 mei vroeg vertrokken van de camping in U. Bijna zonder afwaskwast en tussensnoer. Het knopje van de TomTom waren we ook kwijt maar dat vonden we snel weer terug. Toen bleek na een lange pauze aan een meer in dezon dat het gas op was. We moesten daarom naar Karlstad. Overnachting bij Munkfors op een mooi gelegen parkeerterrein, heerlijk rustig met een mooi toiletgebouw. Het landschap is nog steeds lieflijk met veel meren en bossen. We hebben al drie keer reeen gezien op klaarlichte dag. Het was vandaag weer heerlijk weer.

Op 1 juni bezochten we de tuinen van schrijfster Selma Lagerlof (Niels Holgersson). Ook maakten we daar een wandelingetje in het bos erachter. Daarna een rit via Hallefors, Borlange naar Falun. Op 2 juni was het Hemelvaart en was in Falun alles (we zouden de kopermijn bezoeken) gesloten. Na een wandelingetje door de stad dus maar doorgereden via Leksand (prachtig kerkje) naar Mora, waar we een camping aan het meer opzochten. Het was prachtig weer en we hebben gebarbecued. We zijn bijna precies in Midden Zweden en het is 's nachts nog minder dan 3 uur donker. Het is heel raar om om half 12 's avonds naar het toiletgebouw te lopen terwijl het alleen een beetje schemerig is. We kunnen het in de camper wel redelijk donker maken hoor dus we slapen wel goed.

1. Carla:
    4 juni 2011
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Ik zie dat de nachten al kort zijn en dat lijkt me heel vreemd.Maar ik neem aan dat bij de Noordkaap het helemaal niet meer donker wordt? Gisteren naar verjaardag Jorrit geweest, fijn om er eens even helemaal uit te zijn in een andere omgeving. Was de eerste keer sinds een half jaar.
    Groetjes Carla
  2. Gerda:
    4 juni 2011
    lieve paula en ben
    hier gaat het een beetje beter
    vandaag naar eibergen geweest gezellig
    nog veel plezier en mooie reis
    veel liefs gerda
  3. mir en co:
    5 juni 2011
    Dag lieve Mam en Ben,

Fijn om van jullie te horen! O en jullie waren echt in Tanumshede!! Toch cool niet? Hier gaat alles goed. Hier is het wel heel mooi weer he. We hadden hier in Zeeland deze lente 70 meer zonuren dan in de Costa de Sol, haha! Heel veel liefs van ons en vooral van ons lieve Saartje veeeel knuffels. We hopen toch dat de tijd snel gaat en we jullie snel weer zien. Kus!