HALMSTAD

3 juni 2011

We zijn in Halmstad om deel te nemen aan de Internationale Laxmarschen (2-daagse). We warern gebleven in de bibliotheek van Malmo en zijn nu (11:00 uur) in de bibliotheek van Halmstad. Buiten schijnt 't zonnetje een beetje mager. Toeristisch bleek Malmo niet zo interessant als folder doen beloven. Met name het "volkspark" was erg gedateerd. We warewn daarom weer vroeg op de camping. Die lag weliswaar erg mooi met uitzicht op de 8 km lange brug naar Denemarken, maar het waaide zo hard dat we niet eens televisie konden kijken. Om de verjaardag van Paula in stijl te viern zijn we gaan eten bij de Chinees. Daar hebben "San & co" via de telefoon voor Paula 'lang zal zij leven' gezongen. Perfecte timing of geluk? De verrekijker komt goed van pas. En natuurlijk iedereen bedankt voor de vele felicitaties. Thea ik had je sms-je wel ontvangen. Wij kunnen ook regelmatig onze mail lezen.

De volgende dag 25 mei dus, stond een wandeling door het Nationale Park Soderasen op het programma. We namen de langste route en dit park was veel interessanter als het park(je) in Dalby. Een druk bezocht bezoekerscentrum, een prachtig vijver, een mooi riviertje zijn het domein van veel verschillende dieren. We zijn daarna doorgereden naar de plaats waar een middagwandeling zouden maken, maar we stonden perfect aan een strandje en besloten de volgende dag pas te beginnen aan de 18 km lange wandeling rondom het meer. 's Avonds deed de TV het wel en waren we lui.

26 mei, de dag begon zonnig en de wind was weg. Het werd een prachtige wandeldag. De wandeling was heel afwissellend, door het bos, langs het meer en door enkele leuke (=luxe) dorpjes. In Finja bezochten we een kerkje uit het jaar 1180 met prachtige fresco's dus veel foto's. Maar die komen nog wel eens want de server in deze bieb is traag. Ook weken we even van de route af om een bezoek te brengen aan een architectonisch hoogstandje (vogeltoren) met uitzicht over het meer en veel broedende vogels. Hier gebruikten we ook de lunch. Door de fraaie route maakten we veel (teveel) stops, maar het was de moeite wel waard. Twintig km in 6,5 uur is geen sportieve wandeling. Zuid Zweden heeft een lieflijk lichtglooiend landschap met overal heerlijk geurende seringen van licht roze tot donkerpaars. Om 16:00 uur reden we naar de volgende overnachtingsplaats een goed geoutilleerde parkeerplaars 20 km voor Halmstad. Onderweg nog wat boodschappen gedaan (zweeds supermarkten zitten wat anders in elkaar). Vanmorgen de startplaats opgezocht en daarna naar deze bieb. Tot de volgende keer.

1. Thea:
    3 juni 2011
    Ja hoor, ik kan de blog lezen en heb weer met plezier jullie reisverslagen gelezen.
    Geniet lekker verder van alle moois !

Liefs, Thea.
  2. truus de gier:
    5 juni 2011
    Het klinkt allemaal weer geweldig,en volgens mij moeten jullie er vooral van genieten!
    Nog even dit,ik vind dat ik het je moet vertellen maart hans zijn moeder is overleden en word a.s. woensdag begraven.92 geworden mooie leeftijd toch?
    Veel plezier en we kijken uit naar jullie volgende verslag!
    groet hans en truus