GRENS ZWEDEN FINLAND

6 juni 2011

6 juni; Haparanda

Heel aardig van Ikea dat we een uur gratis mogen internetten + gratis naar toilet + gratis parkeren + ontbijten voor 1 Euro. Wij boekten dus maar voor twee nachten. We zijn op 3 juni nog tot 3 uur s' middags op de luxe camping gebleven in Mora vanwege prachtig zonnig weer. Daarna een rit via Sarna naar nat. park Fulufjallet. Na een wandeling van ong. 2 km kwamen we aan een prachtige waterval van zeker wel 100 mtr hoogte. Je kijkt er vanaf onderaan tegenaan. In de waterval (dan ijsval) kan de sportieveling van begin december tot eind maart ijsklimmen. Iets voor jou Martin? Er lag nu ook nog sneeuw in het gebied waar het ongeveer 1000 mtr hoog is. Overnachting op de parking aldaar. Op 4 juni reden we over een hoogvlakte vlak bij de noorse grens. Weg nr. 311 van Sarna naar Tannas. Eerst met weinig uitzicht door veel bomen, berken en dennen hoofdzakelijk. Later waren er wel mooie vergezichten over een ruig gebied met een ruig klimaat. Sneeuw tot in april en veel harde wind. De grond is overal nog drassig en er zijn heel veel meren. Tannas ligt op de hoogte van het geografische middelpunt van Zweden. Na Tannas zijn we flink opgeschoten naar het noorden. Het was weliswaar droog en zonnig, maar door de ijzige wind onaangenaam. Vandaag totaal 465 km gereden. Ook hebben we onderweg de eerste rendieren gezien. Overnachting bij het trein c.q. busstation in Hoting. De lente is hier pas begonnen want er bloeien nu paardebloemen.

5-6: Het is vannacht niet donker geweest. Bezoek aan het volgende dorpje (Dorothea), daar was weer een prachtig kerkje. In een apart gebouwtje staat een levensechte beeldengroep van het laatste avondmaal. Vervolgens door naar Vilhelmina om te tanken, boodschappen en koffiestop. Aangekomen op de lunchplaats bleken we (na 23 km) het fotoitoestel te missen. Dus 23 km  terug naar de supermarkt. Daarna weer naar de parkeerplaats voor een lange pauze aan een prachtige rivier. Vervolgens reden we naar Arvidsjaur zo'n 100 km van de poolcirkel. Ook nu weer overnacht op de parkeerplaats bij het station. 's Avonds hebben we het stadje verkend. Er is daar een nederzetting van de Samen, de Laplandse bevolkingsgroep die rendieren heeft en het vlees verkoopt. We hebben tot nu toe 3342 km afgelegd. Tot aan de Noordkaap hebben we nog ca 1300 km te gaan. Het is heel vreemd als je je realiseert dat het voor ons de komende vier weken niet meer donker wordt. Het weer is nog steeds goed, al is de temperatuur natuurlijk veel lager dan bij jullie.

Vandaag, 6 juni, zijn we via Gammelstade, waar de nationale Zweedse feestdag uitbundig werd gevierd, geweest. Mooi oud stadje (UNESCO) met prachtig kerkje en 140 huisjes waar rond 1750 de boeren een of twee nachten mochten wonen om de kerkdienst te bezoeken. Ze kwamen nl te paard en van heel ver. Om ongeveer 5 uur kwamen we aan op het parkeerterrein van Ikea (zie boven). Vanavond pizza eten. Morgen weer internetten (foto's) en wat inkopen doen en overnachten bij Ikea.

1. mir en co:
    6 juni 2011
    Ja, het begint wel tijd te worden voor wat foto's. Hopelijk lukt het jullie snel om ze te downloaden, want de verhalen smaken naar meer. Tjonge, wat een afstand hebben jullie al afgelegd zeg. De poolcirkel al dichtbij, raar idee hoor. Nou, geniet maar! Het klinkt allemaal weer heerlijk. Veel liefs!!
  2. dymph:
    7 juni 2011
    Gisteren gekaart, Gerlo speelde de sterren van de hemen, 3 dikke vette potjes gewonnen, eentje verloren, jij en ik kunnen het blijkbaar beter als we "vreemdgaan". Leuk stukje geschreven, maar wat een vreeslijk eind rijden, niks voor mij en dan ook nog koud, brrr. Hier is het warme weer geeindigd met flink onweer, jammer want het mag van mij wel warm blijven, zeker met Pinksteren, want dan hebben we onze familiedag. Wil heeft inderdaad met Ben's stokken gelopen, nu hinkelt hij weer zonder stokken, maar het is nog lang niet goed. Zo zie je maar dat zelfs de heg knippen op een trap gevaarlijk kan zijn.
    Dymph en Wil