ALTA, 14 juni

14 juni 2011 - Alta, Noorwegen

Dag allemaal,

Eindelijk weer een berichtje! Op 9 juni waren we eerste bij de kerstman dus, wat een commerciele toestand daar, ik heb alleen een vingerhoedje gekocht, Truus. Het was wel leuk om eens te zien. Vervolgens zijn we achter olie aangegaan. Na diverse mislukte pogingen was het 's middags om een uur of 3 in orde. Daarna gereden richting Saariselka via veel tussenstops bij rommelsjoppies en 'n prachtig hotel met iglo's, rooksauna enz. Nostalgie voor Ben. Saariselka is een echt juppen-wintersportoord. We hebben daar op een parkeerplaats overnacht maar eerst een mooie boswandeling gemaakt. Er waren hutjes waar je gewooon naar binnen kon, het hout klaar lag en je dus een vuurtje kon maken. We hebben 10 rendieren gezien en ook deze dag was net als gisteren zeer warm, 32 graden in de schaduw! Daarom was het opstaan de volgende morgen wel even een overgang. Het was nog maar 11 graden en mistig, toch ging 's middags de zon weer schinen.  We kampeerden aan een prachtig meer tussen Inari en Neiden en Ben heeft een kampvuur gemaakt. Die dag zijn we ook naar het Sami museum geweest te Inari. Het was geweldig mooi, binnen en buiten. Het ging over hoe de Samen (Lappen) leefden vanaf 10.000 jaar voor Chr. We hebben op deze parkeerplaats ook een toilet, zonder licht, en ik dacht, dat wordt lastig vanavond. Dom he!

Op 11 juni was het somber weer en slechts 8 gr. We zijn die dag naar Gamvik gereden, ons noordelijkste punt van de reis. Er was daar een vuurtoren waarbij we de nacht doorbrachten. Het was een prachtige route, een openbaring voor ons, we hadden helemaal geen besneeuwde bergen en meren vol ijs en sneeuw verwacht. De weg was slecht en er waaide een koude wind maar het sneeuw- en ijslandschap was awesome! Vandaag honderden rendieren gezien enne.... soms geeft de TomTom aan: na 120 km op de rotonde linksaf! Er zijn bijna geen wegen maar toch is het zo rustig. Over 40 km slechts 6 tegenliggers, dat is toch niks.

12 juni was de dag van de ontmoetingen. Eerst 'n stel uit Londen. Ze kwamen aanfietsen en waren verkleumd van de kou. We hebben hen koffie gegeven en in de camper laten opwarmen. Daarna kwamen er 2 Noren uit Oslo aanfietsen. Ook zei kregen natuurlijk koffie. Vervolgens een tijdje later, toen we op de overnachtigsparkeerplaats stonden was er een Rus uit Moskou, die onze camper uitgebried kwam bewonderen. Hij kreeg rijst en een blikje tonijn. Hij heeft zelfs foto's gemaakt van de binnenkant. Had nog nooit zo iets gezien. Geweldig toch. De parkeerplaats heeft een verwarmd toilet en warm stromend water, een wachtkamer met slaapvertrek want in de winter mag je hier alleen in colonne de weg over en moet je wel eens een tijd wachten omdat de slagboom gesloten is. Op 13 juni (gisteren dus) zijn we vertrokken naar Russines, dat ligt op de splitsing naar de Noordkaap (nog 132 km met een tunnel van 90 euro retour en entree voor het plateau van 26 euro per persoon). We hebben het niet gedaan want de weersverwachting voor de Noordkaap was, net als de afgelopen 3 dagen: 3 graden, wind en bewolking. We hebben enkele dagen geleden al een prachtig gezicht gehad op de zon die echt ruim boven de horizon bleef om 1 uur 's nachts.  Vandaag, 14 juni hebben we besloten naar Alta te rijden alwaar we nu in de bibliotheek zijn om dit verhaal te schrijven. Onderweg eerste nog genoten van de zon en van 2 mensen die tegen de berghelling aan in een sneeuwplas zaten met een kampvuurtje! Tot de volgende keer! Liefs voor iederen en dank voor alle leuke reacties.

1. Ingrid (dochter van Gerda):
    14 juni 2011
    Hallo Paula en Ben,
    Wat gaaf zeg allemaal. Echt iets voor mij!
    Zo met de foto's erbij geeft het een goed en vooral prachtig beeld. Hopelijk wil André over circa 20 jaar (....hahaha) ook een camper en kunnen we ook dit soort reizen maken, fantastisch!!! Maar eerst nog even heel hard werken, puf puf..... en na het mooie Texel van de zomer. Ook niet gek toch?
    Groetjes, Ingrid.
  2. mir en co:
    15 juni 2011
    Hee liefjes, wat een mooi verhaal. Ik word er helemaal stil van... Dank jullie voor het delen! Veel liefs!
  3. Esther:
    16 juni 2011
    Wat een mooie verhalen allemaal weer.
    En de foto's zijn schitterend. We volgen jullie reis op de voet. Wat een overgang in het weer zeg! Dat is weer lange broeken, truien en een jas aantrekken ipv korte broek en t-shirt.
  4. Carla:
    16 juni 2011
    Hoi Paula en Ben,
    geweldig om jullie verhalen te lezen, had niet verwacht dat het daar zo warm kon zijn. Prachtig ziet het er op de foto's uit, ik kan me indenken dat jullie genieten. Heel veel plezier nog en veel genieten. Groetjes
    Carla (K)