ZWEDEN

7 juni 2011

Na een paar weken hebben we een goede indruk over de bronnen van inkomsten van de 10 miljoen  Zweden en van hun levenswijze (cultuur). 'Kort door de bocht' kun je stellen dat Zweden een ongeschikt land is voor politieke of economische vuchtelingen. Maar wel geschikt voor 'IK VERTREK' mensen. De werkloosheid is zeer laag en de ervaring is dat men graag Nederlanders in dienst wil nemen. Zij weten van aanpakken en spreken binnen een half jaar Zweeds!! De industrie rust op drie pijlers: ertsen (in het midden van zweden zijn veel ertsmijnen. De intensief gebruikte spoorlijnen vervoeren deze grondstoffen. (Ver boven de poolcirkel wordt de spoorlijn Kiruna - Narvik (N) zelfs sneeuwvrij gehouden);  hout (alle huizen zijn gebouwd van hout, papier, lijm en verf); machines (Husquevarna, Volvo, locomotieven en landbouwmachines) met export over de hele wereld. Waterkrachtcentrales zorgen voor de energie. Zweeds firma's kopen zelfs onze energiebedrijven. Zweedse firma's zijn eigenaar van tv-producenten (Telfort / Versatel). 90 % van alle bedrijven is in particuliere handen. De goede mentaliteit ervaar je overal; er zijn perfecte milieustraten, er wordt zeer gedisciplineerd gereden, er is nauwelijks politie, nauwelijks afrastering tussen de woningen. Vanwege hun 'gedrag' (ich zahle doch) zijn Duitsers niet populair, nederlanders zijn bescheidener en dat waarderen de Zweden. De Zweden zoorzien voor 80% in eigen behoefte; uit Nederland komen paprika's en tomaten. Morgen gaan we verder in Finland, maar eigenlijk meer LAPLAND en daar heerst een geheel eigen cultuur.

1. mir en co:
    7 juni 2011
    Joepie fotoos!!! En fijn dat me moeoeoeder dr ook zo vaak op staat! Beetje achterstevoren weer he die fotoos. Mooi om te zien dat de gewone kleren inmiddels weer zijn vervangen door het reizigerskloffie en dat jullie er ook steeds gezonder en ontspannener uit gaan zien! Prachtig hoor, ik wil ook!! Saar ligt nu op bed, morgen zal ik de fotoos ook aan haar laten zien en de knuffels overbrengen. Veel liefs!!
  2. Esther:
    He Pap en Paula,
    Leuk hoor, eindelijk foto's.
    Wel gelijk een hoop klikken, maar het geeft een goed idee van wat jullie zien en doen.
    Nu al in Finland, wat gaat het toch snel.
    Geniet er van.
    Liefs, Es